Centro Stile Lamborghini: tuleviku disaini kujundades
Multidistsiplinaarsest meeskonnast Manifesto kontseptsõidukini – Sant’Agata keskus paneb paika Lamborghini tuleviku disainikeele.
Supersportautode maailmas pole disain kunagi ainult esteetika küsimus – see on säde, mis süütab mistahes projekti, otsustav element, mis muudab tehnika emotsiooniks. Automobili Lamborghini jaoks on disain identiteedist lahutamatu. Viimased kaks aastakümmet on selle identiteedi koduks Centro Stile Lamborghini.
2000. aastate algul asutatud Centro Stile töötab täiskoormusega aastast 2005 ning sündis veendumusest, et Lamborghini sugune automark peab oma loomingulisel häälel kajada laskma. „Tänapäeva supersportautosid valmistav ettevõte ei saa loota ainult välistele disainistuudiotele,“ ütleb 2016. aastast Lamborghini peadisaineri ametit pidav Mitja Borkert. „Disain on esimene põhjus, miks kliendid Lamborghini ostavad. Disain tuleb luua omas majas, tihedas dialoogis inseneride ja tootmisega ning vahetus kooskõlas margi geenidega.“
Praegu on Centro Stile margi loomingulise protsessi tuksuvaks südameks. Kõik tänapäevased Lamborghinid alates Murcielagost kuni Revueltoni1, Gallardost kuni uue Temerarioni2, on oma kuju saanud nende seinte vahel. Keskus on kaasajastanud ja laiendanud disainigeene, defineerides sellised äratuntavad signatuurid nagu Y-kujulised valgustid ja kuusnurgamotiividega geomeetria, kuid samal ajal tagades iga uue mudeli juures ootamatuse teguri.
Meeskond: noor, rahvusvaheline, multidistsiplinaarne
Kaks aastakümmet pärast asutamist on Centro Stile nagu kogu Lamborghini vähendatud mudel: rahvusvaheline, auahne ja Itaalia juurte üle uhke. Meeskonnas on praegu 25st erineva taustaga spetsialisti, kellest noorim on hilistes kahekümnendates ja kogenuim juba üle viiekümne. Itaallased, sakslased, poolakad, ameeriklased, jaapanlased ja hiinlased toovad disaineritena Sant’Agatasse oma kultuurilised vaatenurgad, rikastades marki mõjudega mujalt maailmast, oma juurtele siiski truuks jäädes. Nende oskused hõlmavad kogu loomingulise töö spektrit. Välis- ja sisedisainerid vastutavad proportsioonide, joonte ja ergonoomika eest. Savimudelite valmistajad annavad ideedele kolmemõõtmelise füüsilise vormi, nendega paralleelselt töötavad digitaalmudelite loojad valmistavad virtuaalmudeleid ja visualiseeringuid. Värvi- ja viimistlusspetsialistid loovad värvipalette ja materjale, väljendamaks Lamborghini iseloomu. Teostatavusdisainerid „tõlgivad“ kontseptsioonid tootmise tegelikkusesse, töötades läbi mudelite iga millimeetri, enne kui need tehasesse jõuavad.
„See on nagu jalgpallimeeskond,“ toob Borkert tabava võrdluse. „Igal disaineril on oma roll. Mõni keskendub algstaadiumi visanditele, mõni teostatavusele tootmises, teised jälle disainistrateegia suurele pildile. Minu töö on neid juhendada, hoida neid inspireerituna ja tagada, et kogu töö kajastaks meie geene, kuid samal ajal nihutaks ka piire.“
Filosoofia: uudishimu, äratuntavus, üllatus
Meeskonda ühendab ühine filosoofia. Borkerti kinnitusel on uudishimu Lamborghini disaineri üks põhilisi omadusi. „Maailma tuleb vaadata lapse silmadega ja alati esitada küsimusi, olla alati valmis uusi mõjusid vastu võtma. See aitabki meil püsida ootamatu ja futuristlikuna.“ Samal ajal on mõned elemendid möödapääsmatud. Kõige olulisem neist on siluett: Lamborghini peab külgvaates olema äratuntav isegi kaugelt. Vahet pole, kas autot märgatakse maanteel Nonantola ja Sant’Agata vahel või plakatil mõne teismelise toaseinal. Y-kujuline valgussignatuur ja kuusnurgamotiivid moodustavad samuti lahutamatu osa Lamborghini disainist, luues sideme juurtega – 1960ndate aastate Itaalia arhitektuuri ja tööstusdisainiga. Ent nende reeglite piires peab iga mudel ikkagi üllatama. „Igal autol peab olema oma tooteidentiteet,“ selgitab Borkert. „Revueltol on oma, Temerariol teine, Fenomenol3 veel kolmas. Sellised erimid nagu Huracán STO või Sterrato on selgelt Lamborghinid, kuid kumbki neist räägib oma keelt. Kõige keerulisem on alati jääda äratuntavaks, ent samas alati ootusi ületada.“
„Sõge nurgake“ järgmiseks 20 aastaks
Et uuenduskursil püsida, asutas Borkert „sõgeda nurgakese“, nagu ta seda ise nimetab – väike rühm Centro Stiles, kelle ülesanne on ette kujutada Lamborghinit 20 aasta pärast. Nemad peavad endale piire seadmata unistama uutest liikuvusviisidest ja Lamborghini geenide radikaalsetest uustõlgendustest. Tehisintellekt hakkab samuti oluliseks muutuma, seda kasutatakse loovuse võimendamiseks, visualiseeringute loomiseks ja disainiprotsessi kiirendamiseks. Borkerti arusaama järgi on tehnika lihtsalt vahend, lõpliku otsuse teeb alati inimene.
Selle uue visiooni selgeim väljendus on Manifesto – aastapäevapidustuste ajal Sant’Agatas esitletud kontseptsõiduk. Loodud „neljal rattal skulptuurina“, koondab see Lamborghini disaini kokku radikaalse eheduse ja jõulise esinduslikkuse filosoofiasse. Iga pind, nurk ja proportsioon on kujundatud tekitama kohest emotsiooni, sulatades ilmtingimatu kokku legendaarsega. Manifesto on kavatsuste protokoll, mis peab margi disainikeelt palju aastaid tuleviku suunas juhtima. Täpselt nagu 2017. aasta Terzo Millennio sai aluseks Revuelto ja Temerario elementidele, võtab Manifesto nüüd üle rolli uue etalonina tulevaste Lamborghini mudelite tarvis. Selle detailid alates Y-kujulistest tuledest kuni kuusnurksete mustriteni kinnistavad margi geene, samal ajal hakkavad juurutatud uuendused mõjutama homseid autosid. Visuaalsest äratuntavusest enam püüab see luua püsivat mõju, muutes iga disaini emotsionaalseks seisukohavõtuks ja kultuurisümboliks. „Manifesto on käegakatsutavaks tehtud fantaasia ja inspiratsioon,“ ütleb Borkert. „See näitab, kuidas me ühendame pindu, kuidas me loome ehedust, kuidas me oma geenide tulevikku kujundame. Siin pole jutt mootorist ega tehnikast, vaid kujutlusvõimest – Lamborghini unistuse elushoidmisest.“
Tulevikku vaadates
Küsimusele, mille üle ta praegu kõige rohkem uhkust tunneb, on Borkertil kõhklematu vastus: „Meeskonna üle. Igal hommikul jooksen ma innuga treppidest ülest, et näha, mida nad jälle loonud on. Visanditest kuni savimudelite ja 3D-väljaprintideni on mul juba ettekujutus 2029. aasta mudelitest. See ongi Centro Stile: visioon, käsitöömeisterlikkus ja rõõm tuleviku kujundamisest.“
20 aastat pärast loomist on Centro Stile Lamborghini midagi palju enamat kui pelgalt disainistuudio. See on kujutlusvõime labor, kultuuride ja distsipliinide sulatusahi ning terveid põlvkondi kütkestanud unistuste valvur. Manifesto on selle kõige värskeim väljendus ning uudishimust ja visioonidest tiivustatud meeskonna roll on selge: luua tuleviku Lamborghini, jäädes seejuures äratuntavalt Lamborghiniks.
1 Revuelto: Keskmine energiatarve 10,1 kWh / 100 km pluss 11,86 l / 100 km, keskmine CO2 heitkogus 276 g/km, keskmine CO2 klass G, CO2 klass tühja akuga G, keskmine kütusekulu tühja akuga 17,8 l / 100 km
2 Temerario: Keskmine energiatarve 26,8 kWh / 100 km pluss 11,2 l / 100 km, keskmine CO2 heitkogus 272 g/km, keskmine CO2 klass G, CO2 klass tühja akuga G, keskmine kütusekulu tühja akuga 14 l / 100 km
3 Sõiduk ei ole veel müügil ja seetõttu ei kehti sellele direktiiv 1999/94/EÜ. Kütusekulu ja heitmehulga andmed on tüübikinnituse faasis