Eriseeriamudel Lamborghini Fenomeno
Lamborghini esitles piiratud arvul valmivat eriseeriamudelit Fenomeno, mida ehitatakse vaid 29 eksemplari. Fenomeno jätkab margi eksklusiivmudelite pikka traditsiooni näitab uut taset suutlikkuse ja tehniliste uuenduste alal. Kultuslik ja olemuslik disain pärineb äsja 20. aastapäeva tähistanud Lamborghini Centro Stilelt, mis toona värskelt asutatuna esitles esimest algusest lõpuni Sant’Agata Bolognese disainiosakonnas loodud autot.
Fenomeno on algupärane Lamborghini „disainimanifest“, mis viib margi kõige iseloomulikumad stiilielemendid äärmustesse. Ainulaadse disaini ja spetsiaalselt selle sõiduki jaoks välja töötatud aerodünaamika kõrval saab Fenomeno Lamborghini ajaloo võimsaima V12-mootori, mida toetavad veel kolm elektrimootorit. Koguvõimsus on 1080 hobujõudu, millest vabalt hingav V12 annab 835 ja kolm elektrimootorit kokku 245. Fenomenot määratlebki võimsuse erakordne ja enneolematu tase, mida juht saab täielikult kasutada tänu Lamborghinil esimest korda juurutatud tehnilistele lahendustele nagu 6D-andur ja keraamilised süsinikpidurid CCM-R Plus.
„Kui me 2007. aastal esitlesime Reventóni, oli meie eesmärk luua tõeliselt ülivõrretes supersportauto, mis oleks Lamborghini ideaalide ülim väljendus,“ ütles Automobili Lamborghini juhatuse esimees ja tegevjuht Stephan Winkelmann. „Nüüdne uus erimudel kannab sama eristumise ja uuenduste filosoofiat, mis on meie geenide põhjapanev osa.“
2025. aasta Monterey autonädala staarina on Fenomeno Lamborghini väikeseeriamudelite traditsiooni ülim väljendus. See rida algas Reventóniga ning sinna kuuluvad veel Sesto Elemento (2010), Veneno (2013), Centenario (2016), Sián (2019) ja Countach (2021). Nimi Fenomeno pärineb Lamborghini tavade kohaselt väga vapralt ja kuulsalt võitlushärjalt, kes 2002. aastal tuli areenile Mehhikos Morelias. Kahe toreeroga peetud võitluses anti härjale lõpuks armu tänu tema näidatud erakordsetele omadustele. Fenomeno tähendab nii itaalia kui ka hispaania keeles fenomenaalset, märkides midagi tõeliselt erakordset ja ainulaadset.
„Fenomeno on erakordne auto oma suutlikkuse, stiili ja viisi poolest, kuidas ta Lamborghinit esindab. See on loodud meie margi väärtuste ja saavutuste äramärkimiseks ning pühendatud neile klientidele, kes ootavad meilt ülimat eksklusiivsust,“ ütles Winkelmann. „Kuid oma tavatu disaini ja võimsusega on Fenomeno ka erimudel, kus rohkem kui üheski teises Lamborghinis kogu ajaloo jooksul juurutatakse uuenduslikke tehnilisi lahendusi, muutmaks sõidukogemust tõeliselt ainulaadseks.“
Jõuallikas paikneb Lamborghini uuenduslikus, õhusõidukitest inspireeritud kandmikus. See, samuti nagu reisijateruumi kandeosa (monokok), valmistatakse täielikult erinevat sorti süsinikkiududest. Kandmiku esiosas on kasutusel Forged Composite – tehisvaigus immutatud lühikestest süsinikkiududest loodud erimaterjal. Seda materjali kasutas Lamborghini esimest korda 2007. aastal Reventónil, mis tänu üleni süsinikkiududest valmistatud futuristlikule kerele sai kõigi järgmiste väikeseeriamudelite eelkäijaks ja teerajajaks.
Fenomenos pruugitakse ka tehnikat, mida tavaliselt võib leida vaid võidusõiduautodest – see optimeerib auto dünaamikat ning pakub juhile V12 rooli taga parimat võimalikku kogemust. Keraamiliste süsinikketastega pidurisüsteem CCM-R Plus tagab maksimaalse tõhususe nii maanteel kui ka ringrajal. Sepistatud, keskmutriga veljed aitavad saavutada erakordset manööverdusvõimet, kuna spetsiaalselt loodud ringrajasuunitlusega rehvid Bridgestone’ilt pakuvad silmapaistvat haardumist. Kõike kroonib Fenomeno sportliku seadistusega vedrustus, mis muudab auto sportliku sõiduviisi korral äärmiselt täpseks ja stabiilseks.
Need omadused koos erakordse võimsusega teevad Fenomenost kõigi aegade kiireima Lamborghini nii 0–100 km/h sprindis – selleks kulub kõigest 2,4 sekundit – kui ka 0–200 km/h kiirenduses, mis võtab vaid 6,7 sekundit aega. Tippkiirus ulatub üle 350 km/h. Massi ja võimsuse suhe on samuti Lamborghini ajaloo parim – 1,64 kg/hj.
Disain
Fenomeno on uus disainimanifest – ootamatu hüperelegantne teema pika tagaosaga supersportmudelil. Lamborghinile omaselt on disainigeenid kultuslikud ja alati äratuntavad, kuid alati värsked ja põnevad. Tema itaalia hinge südameks on üksik keskjoonesiluett, reisijateruumi äärmuslik arhitektuur ja futuristlik väljanägemine iga nurga alt. Lihtsustatud, kuid sihikindlalt puristlikud jooned ja puhtamad kõrgtõhusad pinnad, kus kõik jooned ühendavad funktsionaalsuse kõrgeima taseme ülima esteetilise puhtusega – siin kohtub disain suutlikkusega.
Manifest juurutab kontseptsiooni, mille kohaselt Lamborghini väljapaistvad disainigeenid ühendatakse lihtsustatud, ent ikkagi sihikindlate puristlike joonte ja puhtamate kõrgtõhusate pindadega. See kehastab Itaalia margile omast kultuslikku stiili, kus iga joon ühendab kõrgeima taseme funktsionaalsuse ülima esteetilise puhtusega – disain kohtub suutlikkusega.
Fenomenoga tähistab Lamborghini oma Centro Stile 20. aastapäeva. Disainikeskus avati ametlikult 2005. aastal ning sealt peale on selle tegevus supersportautode disaini julgeks ja loominguliseks epitsentriks.
„Fenomenoga paneme paika uue, eheda ja julge kursi oma tulevikku suunatud disainikeelele,“ ütles peadisainer Mitja Borkert. „Me lõime hüperelegantse disainiteose, mis on nii viimistletud kui ka läbimõeldud, samas ka atleetlik ja olemuslik. See on üleni süsinikkiust valmistatud ootamatult elegantne kosmoselaev, mis siiski jääb truuks meie traditsioonidele. Fenomeno mängib meie ainulaadsete disainigeenide muusikat, kuid täiesti teistsuguses tonaalsuses ja rütmis, luues järjekordse hämmastava legendi, mis ületab meie klientide ja kollektsionääride kõige kõrgemaid ootusi.“
Esiosa söakas välimuses on trimmis voolujoonelised vormid ühendatud suurte atleetlike pindadega. Esiluugi kaks suurt õhuvõtuava on inspireeritud võidusõidu-Lamborghinidest, näiteks Huracán GT3-st. Topelt-päevasõidutulede ainulaadne valgussignatuur aga avaldab austust Lamborghini vapil oleva härja sarvedele. Automobili Lamborghini uus, 2024. aastal avalikustatud logo teeb oma debüüdi Sant’Agata supersportautol. Logo kaunistab esiosa, kus on ühendatud Lamborghini disaini kultuslikud elemendid – nagu Y-kuju, mis visuaalselt ühendab tervikuks süsinikkiust splitteri – ja tulemoodulite nurgeline disain.
Külgvaade annab uue tõlgenduse tüüpilisele Lamborghini siluetile, kus üksainus joon määratleb kogu sõiduki profiili alates esiluugi alaservast kuni tagaosani. Inspiratsiooniallikaks oli siin Essenza SCV12 pikk sabaosa. Esitlusauto värvivalik (kollane Giallo Crius) tõstab esile ülaosa mahtude muskulaarsuse, mis on elegantses kontrastis alaosa stiili ja aerodünaamika tehniliste lahendustega. Võidusõidust ülevõetud ja süsinikkiust valmistatud õhusuunajad täidavad seal olulist rolli aerodünaamikas, kuid on ka rattakoobaste raamistuseks.
Aerodünaamika
Fenomeno lihvitud aerodünaamika valmis arendustöödega, mille eesmärk oli anda juhi käsutusse kõrgeim tõhusus ja parim suutlikkus kõigis sõidutingimustes. Splitteri servaosadest moodustub kaks õhukardinat, mis suunavad õhuvoolu ratastega paralleelseks, vähendades õhutakistust ja samal ajal kasvatades radiaatoreid läbiva õhuvoolu hulka.
Sõiduki esiossa paigaldatud süsteem nimega S-Duct suurendab esisillale mõjuvat aerodünaamilist surujõudu, aidates sportliku sõidu ajaks tagada sõiduki täiusliku dünaamika ning suunates esiluugis asuvate avade kaudu õhku katuse keskosa suunas. Tänu katuse nõgusale profiilile koondub õhuvool nii mootorikattel asuvale õhukogurile, optimeerimaks mehaaniliste osade jahutust, kui ka liikuvale tagatiivale, mille spetsiaalne oomega-kuju maksimeerib sõiduki stabiilsust suurel kiirusel.
Uste uus konstruktsioon on samuti olulise aerodünaamikarolliga, suunates õhku suurtele külgmiste õhukoguritele. See tagab jahutuse mootoriruumis paiknevatele komponentidele ja radiaatorite normaalse töö, kuid annab ka uudse stiililise tõlgenduse NACA-profiiliga õhukoguritele, mis on andud oma panuse Lamborghinide ainulaadsesse disaini juba Countachist alates. Tulemuseks on rohkem kui 30 protsendi võrra tõhusam külgmine jahutus, võrreldes Lamborghini seeriatoodangu V12-mudelitega.
Fenomeno tagantvaade on Lamborghini disainiajaloos enneolematu. Pidev joon ühendab rattakoopa tagatiivaga, määratledes selgelt sõiduki kere ja tagaosa vahelise piiri. Futuristlik valgussignatuur – kultusliku Y-motiivi vertikaalsuunaline tõlgendus – ühendab siin difuusori süsinikkiust elemente väljalaske rõhutatud kuusnurksete vormidega.
Algupärane on ka keskmutriga sepisvelgede (21-tollised ees ja 22-tollised taga) turbiinidisain, neile paigaldatakse Bridgestone Potenza Sport rehvid mõõtudega vastavalt 265/30 ZRF21 ja 355/25 ZRF22.
Interjöör
Reisijateruum järgib samuti hüperdisaini kontseptsiooni, esitledes Lamborghini „Tunne end nagu piloot“ filosoofia uut tõlgendust ning luues nii juhile kui ka kaasreisijale veelgi vahetuma ühenduse sõidukiga. Isteasend ja võidusõidurool pakuvad hämmastavalt haaravat sõidukogemust. Kolm digitaalekraani vastavad mitte ainult minimalistliku stiili nõuetele, vaid lubasid ka kõrvaldada enamiku füüsilistest nuppudest, võimaldades juhil täielikult keskenduda maanteel või rajale – just nagu võidusõiduautos.
Fenomeno kasutab täielikult ära Lamborghini arendustööde saavutusi ultrakergete materjalide alal. Süsinikkiudu näeb reisijateruumis kõikjal alates keskkonsoolist ning lõpetades uksepaneelide ja sportlike korvistmetega. Viimased töötati välja spetsiaalselt Fenomeno tarvis, samuti tuulutusavad ja süsinikkiust näidikuplokk, mis valmib 3D-printimisega. Meeleoluvalgustus rõhutab reisijateruumi kosmoselaevalikke vorme, muutes autos viibimise kogemuse veelgi erilisemaks.
Lamborghini Ad Personam-programmiga pääsevad kliendid ligi isikupärastamise järgmisele tasemele ning võivad oma Fenomeno muuta veelgi ainulaadsemaks. Programm pakub sisuliselt piiramatut värvikombinatsioonide hulka nii kere kui ka interjööri tarvis, sisemust saab veelgi isikupärastada viimistlusmaterjalide valikuga.
Kõiki sõidukit ainulaadseks muutvaid isikupärastamisvõimalusi, valikut rohkem kui 400 kerevärvist ja interjööri peaaegu piiramatu variantide hulga seast saab teha klient ise. Sant’Agata Bologneses paiknevas Lamborghini Ad Personam stuudios pakutakse talle soovi korral kõige personaalsemat ja eksklusiivsemat teenindust.
Jõuallikas
Fenomeno keskasendis 6,5-liitrine vabalt hingav V12-mootor töötab koos kolme elektrimootoriga, millest üks on integreeritud uude kaheksakäigulisse topeltsiduriga käigukasti.
V12 võimsus on 835 hj ja see saavutatakse 9250 p/min juures tänu uue konstruktsiooniga klapiajamile, mis talub kuni 9500 p/min. Erivõimsus on üle 128 hobujõu liitrile – suurim Lamborghini V12-mootorite ajaloos. Maksimaalne pöördemoment 725 Nm saabub 6750 p/min juures, 80 protsenti momendist on aga saadaval juba 3500 p/min peal.
Nelikvedu on realiseeritud tagarattaid käitava sisepõlemismootoriga ja kahe esisillale paigaldatud elektrimootoriga, kuna kolmas, radiaalvooga elektrimootor asub käigukasti kohal ja suunab oma veojõu tagasillale sõltuvalt valitud sõidurežiimist.
Nelja mootori arendatav kogumoment pakub isegi supersportautode seas ainulaadset suutlikkuse taset – sisepõlemismootor arendab 725 Nm ja kumbki eesmine elektrimootor 350 Nm. Sama kehtib maksimaalse koguvõimsuse kohta, mis ulatub 1080 hobujõuni tänu spetsiaalselt Fenomeno tarvis kohandatud uue 7 kWh mahutavusega aku antavale lisavõimsusele.
Kaks eesmist aksiaalvooga elektrimootorit on õlijahutusega ning paistavad silma massi ja võimsuse eeskujuliku suhtega – kumbki arendab 110 kW, kuid kaalub kõigest 18,5 kg. Lisaks esirataste käitamisele realiseeritakse nende abil ka sõidudünaamikat optimeerivat veojõu suunamist ja pidurdusenergia taaskasutuse funktsiooni.
Topeltsiduriga kaheksakäiguline käigukast
Fenomenol on kasutusel topeltsiduriga kaheksakäiguline käigukast, mis paikneb pikiasendis V12-mootori taga põiki, jättes tunneli alla ruumi elektrimootoreid toitva liitium-ioonaku jaoks. Selline paigutus võimaldab hoida kogukaalu ja ruumitarviduse madalana.
Topeltsiduriga kaheksakäiguline käigukast on tänu välkkiiretele käiguvahetustele ideaalne lahendus kõrgeimal sportlikul tasemel sõitmiseks. Pealegi lubab kaheksanda käigu lisamine optimeerida kütusekulu ja maksimeerida sõidumugavust rahuliku kulgemise ajal. Järjestikuste allalülituste funktsioon, mis võimaldab juhil korraga mitu käiku alla vahetada lihtsalt vasakpoolset käiguvahetushooba allavajutatuna hoides, on samuti märkimisväärne. Juht saab sobivaima käigu sisse lülitada vastavalt hetkkiirusele pidurdamise ajal, mis loob täieliku kontrolli tunde.
Käigukasti kohal paiknev elektrimoodul täidab käiviti ja generaatori rolli, kuid tagab tunneli all asuva aku kaudu ka toite kahele eesmisele elektrimootorile. Elektrirežiimis aga käitab elektrimoodul vahetult tagasilda ja muudab sõiduki nullheitmega nelikveoliseks autoks. Elektrimooduli roll muutub sõltuvalt valitud sõidurežiimist, abiks on seejuures sidurimehhanism. Samal põhjusel varustatakse moodul ka vastava sünkronisaatoriga, mis teeb võimalikuks ühendamise topeltsiduriga käigukastiga. V12-mootorit toetades on elektrimootor asendis P3 ehk käigukasti taga. Seisva auto korral või väikestel kiirustel on kasutusel P2, mis võimaldab akut laadida.
P3 puhul võib Fenomeno olenevalt valitud sõidurežiimist töötada puhtalt elektrisõidukina, järgides Lamborghini supersportautode nelikveotraditsioone isegi nullheitmega liiklemisel.
Pidurisüsteem ja vedrustus
Kasvanud võimsus ja suutlikkus tingisid ka vajaduse pidurisüsteem algusest peale uuesti konstrueerida, et tagada vajalik tugevus ja vastupidavus koos erakordse pidurdusstabiilsusega. Fenomenol võeti kasutusele uuenduslik keraamiliste süsinikpidurite süsteem CCM-R Plus, mis sarnaneb Lamborghini LMDh-kategooria sportprototüübi SC63 piduritele ja toob võidusõidutasemel pidurdussuutlikkuse ka maanteele.
Pidurikettad valmistatakse kolmemõõtmelisest struktuurist, kus pikad süsinikkiud on osa süsinikumaatriksist. Kettad kaetakse spetsiaalselt selle projekti tarvis loodud pinnatöötlusega. Kõik see võimaldab mitte ainult ketaste kasutusiga pikendada, vaid tõstab ka hõõrdetegurit, pakkudes pidurdamisel maksimaalset stabiilsust, vastupidavust ja töökindlust. Tulemuseks on äärmuslik suutlikkus kõigis tingimustes koos enneolematu pidurdusühtluse ja stabiilse reageerimisega. Süsteemi täiendab veel kogu auto hoolikalt kavandatud aerodünaamiline ja termiline kontseptsioon, mis tagab optimaalse jahutustõhususe tarvis maksimaalse õhuvoolu nii piduriketastele kui ka -sadulatele.
Täiusliku sõidudünaamika ja võimalikult suure sõidunaudingu saavutamiseks on Fenomenol kasutusel käsitsi kalibreeritavad võidusõiduamortisaatorid, mis võimaldavad leida ideaalse seadistuse vastavalt rajale ja kasutusviisile. Need pakuvad optimaalset amortiseerimissuutlikkust, mis hoiab kere kaldumise kontrolli all, samuti suuremat käiku ratta ja amortisaatori vahel, tagamaks viimase võimalikult täpset tööd. Vedrustuse kinemaatika võimaldab amortisaatoritel toimida optimaalses tööaknas ning pakkuda erakordselt sportlikku juhitavust.
Sõidudünaamika
Sõidudünaamika haldamine usaldati tervele reale spetsiaalkomponentidele. Fenomeno integreeritud juhtimissüsteemi südameks on esimest korda Lamborghinil kasutatav uuenduslik sõidudünaamika juhtimissüsteem koos 6D-anduriga. 6D-andur asub strateegiliselt sõiduki raskuskeskme läheduses ning on otseühenduses IPB (Integrated Power Brake) juhtseadmega. Anduri ülesanne on mõõta reaalajas kiirendust kõigi kolme telje sihis (põiki, piki- ja vertikaalsihis) ja samuti nurkkiirust kõigi kolme telje ümber (pikikalle, külgkalle ja lengerdus). See info võimaldab ülitäpselt hinnata sõiduki kiirust, külglibisemise nurka ning rehvide ja teekatte vahelise haardeteguri hetkväärtust.
6D-andur on osa IVE-st (Integrated Vehicle Estimator), mille arvutuskäikudes kasutatakse Kalmani filtreid. Eeskätt annab see algoritm sõiduki dünaamikale ennustatava mõõtme, võimaldades kõigil asjassepuutuvatel süsteemidel kohanduda mistahes sõiduoludega. Nende süsteemide hulka kuulub näiteks IBC (Integrated Brake Controller), mis rakendab pidurdamise ajal rataste libisemist juhtivaid funktsioone, lühendades peatumisteekonda kuni 10% võrra. Otsühendus IVE-ga võimaldab IPB-süsteemil parandada pidurdussuutlikkust kurvides ning ringrajal esinevates tüüpolukordades, näiteks äärekivide ületamisel. Kõik see põhineb IVE antud täpsetel hinnangutel, mille aluseks on 6D-andur.
Rehvid
Bridgestone, mis on kogu maailmas liider preemium-taseme rehvide ja jätkusuutliku mobiilsuse lahenduste alal, on Fenomeno eksklusiivne rehvipartner. Uus supersportauto varustatakse spetsiaalselt konstrueeritud Bridgestone Potenza preemiumrehvidega.
Lamborghini ametliku tehnikapartnerina töötas Bridgestone Fenomenole välja ultrasuutlikud Potenza Sport eritellimusrehvid, et tagada Lamborghini kõigi aegade võimsaimale V12-mootorile optimaalne dünaamika. Rehvid on mõõdus 265/30 ZRF21 (ees) ja 355/25 ZRF22 (taga) ning pakuvad erakordset suutlikkust suurel kiirusel, eeskujulikku rooli tagasisidet ja täpsust erimudeli 1080 hobujõu parimaks ohjamiseks. Rehvid on saadaval torkekindlana tänu Bridgestone's Run Flat Technology (RBT) kasutamisele, mis võimaldab jätkata rehvi purunemise järel turvaliselt sõitu 80 kilomeetri jooksul kiirusega 80 km/h, isegi kui rehvirõhk on langenud nulli.
Lamborghini Fenomenole on saadaval ka eriti hea haardumisega spetsiaalsed Bridgestone’i poolslikk-rehvid, mis pakuvad võistlusauto tasemel suutlikkust, kuid on lubatud ka maanteeliikluses kasutamiseks. Ringrajasuunitlusega rehvid Fenomeno tarvis valmivad 20- ja 21-tollistena.
Need preemiumrehvid töötati välja Bridgestone’i Virtual Tyre Development-tehnoloogia abil, mis võimaldas märgatavalt vähendada toormaterjalide kasutust ja heitmete hulka rehvide väljatöötamisel.
„Fenomenoga esitleb Lamborghini taas üht piiratud hulga valmivat võrratut supersportautot. Kombinatsioon meie ajaloo võimsaimast V12-mootorist, hingetukstegevast disainist, ülimast aerodünaamikast ning ultramoodsatest tehnoloogiatest nagu ülikergkonstruktsioonid, teeb Fenomeno meie aja kõige erakordsemaks supersportautoks,“ ütles Stephan Winkelmann. See on tõeline tehnika ja disaini manifest. Fenomenaalne nii nime kui ka olemuse poolest. Sündinud Sant'Agata Bologneses.
Sõiduk ei ole veel müügil ja seetõttu ei kehti sellele direktiiv 1999/94/EÜ. Kütusekulu ja heitmehulga andmed on tüübikinnituse faasis.
Tehnilised andmed
Mõõdud
- Pikkus: 5014 mm
- Laius: 2076 mm
- Kõrgus: 1161 mm
- Teljevahe: 2779 mm
Pidurid
- Esi: 420x40 mm
- Taga: 410x32 mm
Jõuülekanne
- Mootor (ICE + BEV)
- Töömaht: 6498 cm3
- Maksimaalne võimsus (sisepõlemismootor): 835 hj @ 9250 p/min
- Maksimaalne võimsus (kombineeritud ICE + elektriline): 1080 hj
- Maksimaalne pöördemoment (sisepõlemismootor): 725 Nm @ 6750 p/min
- Erivõimsus: 128 hj/l
- Maksimaalne pöörete arv: 9500 p/min
- Surveaste: 12,6:1
Käigukast ja ülekanne
- Kahe siduriga 8-käiguline käigukast
Suutlikkus
- Tippkiirus: üle 350 km/h
- 0–100 km/h: 2,4 s
- 0–200 km/h: 6,7 s
- Pidurdusteekond 100–0 km/h: 30 m
Kaal/võimsus suhe: 1,64 kg/hj