Lamborghini Urus SE: esimene pistikhübriidajamiga supersportmaastur

Uus disain, 800 hobujõudu võimsust, elektriline sõiduulatus üle 60 kilomeetri ning klassi parim suutlikkus ja sõidukogemus.

Urus SE avab Automobili Lamborghini ajaloos uue peatüki. Lamborghini supersportmaasturi esimene pistikhübriidversioon toodi välja Volkswageni kontserni meediaõhtul 2024. aasta Pekingi autonäituse eel, avalik esmaesitlus toimub samal näitusel 25. aprillil kell 11 kohaliku aja järgi. Uue disaini, optimeeritud aerodünaamika, ennenägematu pardatehnika ja 800-hobujõulise hübriidajamiga pistikhübriidsõiduk (inglise keeles Plug-in Hybrid Electric Vehicle ehk PHEV) tõuseb Uruse valiku tippu mugavuse, tõhususe, heitmekoguse ja sõidunaudingu poolest. Tänu oma kahele südamele – sisepõlemismootorile ja elektrimootorile – on võimsuse ja pöördemomendi näitajad kõigi aegade kõrgeimad, paigutades SE omas kategoorias ainulaadsele kohale ning hiilates heitmekoguse 80-protsendilise vähenemisega.

„Urusega muutsime linnamaasturite maailma paradigmasid, luues sinna uue segmendi,“ kommenteeris Lamborghini juhatuse esimees ja tegevjuht Stephan Winkelmann. „Vaid mõne aastaga sai Urus meie margi bestselleriks, võimaldades Lamborghinil tõmmata ligi uusi kliente ja tugevdada oma positsiooni olulisematel turgudel. Urus SE lubab teha veel ühe sammu tulevikku vastavalt meie strateegiale Direzione Cor Tauri 2.0, liikuda edasi valiku elektrifitseerimise ja dekarboniseerimise rajal, mis algas supersportauto Revuelto tutvustamisega märtsis 2023.“

Enneolematu sõidukogemus.

Urus SE pakub võrratut sõidukogemust ka tänu pistikhübriidajamile, mis aitab parandada sõiduki suutlikkust ja dünaamikat mistahes teekattel ja mistahes tingimustes. Rohkem pöördemomenti ja rohkem võimsust kõikidel pööretel saadakse tänu uuenduslikele tehnilistele lahendustele nagu elektrooniline veojõu suunamise süsteem kahe silla vahel ning elektrooniline tagadiferentsiaal.

„Projekti aluseks oli selge missioon: pakkuda kaasaegset suutlikkust koos Lamborghini geenidele tüüpilise kompromissitu iseloomuga,“ ütles tehnikadirektor Rouven Mohr. „Urus SE on positsioneeritud oma klassi tippu nii sõidunaudingu kui ka sõidudünaamika poolest. See sõiduk ühendab harmooniliselt vastandlikud omadused: täieliku mugavuse ning samal ajal suutlikkuse ja sõidunaudingu, kindlustades millegagi võrreldamatu kogemuse.“

Topeltturboga 4,0-liitrine V8-mootor läbis põhjaliku revisjoni, et kindlustada optimaalne sünergia koostööks elektriajamiga. Sisepõlemismootor arendab 620 hj (456 kW) võimsust ja 800 Nm pöördemomenti ning on ühendatud elektrimootoriga, mille võimsus on 192 hj (141 kW) ja pöördemoment 483 Nm. Maksimaalse süsteemivõimsuse 800 hj saavutamisel oli põhitähelepanu sisepõlemismootori ja elektrimootori töövahekorra kalibreerimisel, et tagada optimaalne võimsuskõver kõigis sõidurežiimides ja kõikidel pinnastel. 25,7 kWh mahutavusega liitium-ioonaku asub pakiruumi põhja ja elektrooniliselt juhitava tagadiferentsiaali vahel.

Püsimagnetiga sünkroonelektrimootor paikneb 8-käigulise automaatkäigukasti korpuses ning toimib V8-mootorile „võimendina“, kuid suudab ka iseseisva jõuallikana töötada, tehes Urus SE täiselektriliseks nelikveoliseks sõidukiks, mis on elektri jõul võimeline läbima üle 60 kilomeetri.

Esimest korda näeb Urus SE peal auto keskele pikiasendisse paigaldatud uut elektrilist veojõu suunamise süsteemi koos elektrohüdraulilise mitmekettalise siduriga. See jaotab veojõudu pidevalt ja muutuvas vahekorras esi- ja tagasilla vahel. Jaotuskast toimib koostöös uue elektrooniliselt juhitava piiratud libisemisega tagadiferentsiaaliga, mis muudab auto vajadusel ülejuhitavaks, tunnetuselt täisverelise supersportauto sarnaseks.

Mõlemad süsteemid on loodud ja kalibreeritud sobivaks mistahes haardumistingimustele ja sõidustiilile, pakkudes maksimaalset veojõu ülekannet ja manööverdusvõimet nii ringrajal kui ka kõrbeliivas, nii jääl kui ka mullal.

Ainulaadsena selles kategoorias pakub Urus SE suuremat pöördemomenti ja võimsust mistahes pööretel või sõiduoludes. Hübriidajami süsteemivõimsus on 800 hj (588 kW) 6000 p/min juures, maksimaalne pöördemoment 950 Nm on aga saadaval vahemikus 1750 kuni 5750 p/min, tagades parima suutlikkuse omas klassis. Kaasa aitab ka veelgi väiksem massi ja võimsuse suhe – 3,13 kg/hj (Urus S: 3,3 kg/hj). Urus SE läbib 0–100 km/h kiirenduse kõigest 3,4 sekundiga (Urus S: 3,5 s), 0–200 km/h 11,4 sekundiga (Urus S: 12,5 s) ja saavutab tippkiiruseks 312 km/h (Urus S: 305 km/h). Nende näitajate põhjal on SE kõigi aegade võimsaim Urus ning ühtlasi uus etalon supersportmaasturite kategoorias.

Disain ja aerodünaamika

Urus SE määratleb uuesti stiilikaanonid mudeli juures, mis nihutas linnamaasturite disaini paradigmat. Samal ajal on tema jooned värskendatud selge sihiga optimeerida aerodünaamilist kasutegurit.

Disain tõstab esile vormide dünaamikat, rõhutades sõiduki sportlikkust ja muskulaarsust. Esiluuk sai uudse voolava disaini, lõikejoone puudumine loob mulje järjepidevusest ning võimendab Urus SE atleetlikku stiili, meenutades mõningaid Revuelto juures kasutusele võetud uusi disainikontseptsioone. Uued elemendid on veel uue disainiga esikaitseraud ja esivõre, samuti LED-maatrikstehnikaga esitulemoodulid, kus võeti kasutusele uhiuus valgussignatuur, mille loomisel oli inspiratsiooniks Lamborghini margi vapil oleva härja saba.

„Uruse disain ja proportsioonid on endiselt võrreldamatud ja absoluutselt Lamborghinile iseloomulikud,“ ütles Lamborghini peadisainer Mitja Borkert. „Samal ajal pakub Urus SE põhjalikult läbimõeldud evolutsiooni kooskõlas meie uue ikoonilise ja põhimõttelise disainifilosoofiaga, ning olulise osana edastab ka tugevdatud muljet luksusest koos täiendava Ad Personam-potentsiaaliga. Voolujoonelise mootorikatte puhul ammutasime inspiratsiooni Revueltolt, saavutades sellega esiosa väga puhta ja muskulaarse disaini. Kaasaegsesse esitulesüsteemi on integreeritud topelt-päevasõidutulede uus iseloomulik valgussignatuur. Tagaosa rõhutab laiust, seal on keskmes uus difuusor ja madalale paigutatud registrimärk, tagavõre puhul aga on inspiratsiooni saadud Lamborghini supersportautodelt, näiteks Gallardolt. Interjööridisain järgib meie „tunne end nagu piloot“ filosoofiat, tihendades sidet juhi ja digitaalsüsteemide vahel.“

Tagaosas sai ka pakiruumiluuk täiesti uue disaini. Sealgi juurutati Gallardolt pärit järjepidevus, mis kooskõlastab jooni, ühendades tagatulemoodulid Y-tulede ja uue tagadifuusoriga. Kõik see annab sõidukile veelgi sportlikumad proportsioonid. Koos uue spoileriga suurendab difuusor tagaosale mõjuvat aerodünaamilist surujõudu suurtel kiirustel 35 protsenti võrreldes Urus S-iga, tugevdades veelgi sõiduki stabiilsust.

Aerodünaamilist kasutegurit parandavad ka uued põhjaalused tuulutusavad ja muudetud kujuga õhukogurid, mis suunavad Urus S-iga võrreldes 15 protsenti rohkem õhku mehaaniliste ja mootorikomponentide jahutamiseks. Uus esiosa disain ja optimeeritud aerodünaamikaga autopõhi parandasid ka pidurite jahutamiseks mõeldud õhuvoolude liikumist, eelmise mudeliga võrreldes on jahutusõhku 30 protsenti enam.

Isikupärastamine

Urus SE pakub omas kategoorias võrreldamatut valikut isikupärastamisvõimalusi. Kasutusele võeti uued valuveljed – 23-tollised veljed Galanthus on nüüd põhivarustuses koos uute Pirelli P Zero rehvidega. Valida on kolmes mõõdus – 21 kuni 23 tolli – P Zerode vahel, sõltuvalt klientide erinevatest soovidest mugavuse ja sportlikkuse osas. Külmemaks aastaajaks on saadaval talverehvid Scorpion Winter 2. Kõigis neis kasutatakse Pirelli Electi tehnoloogiat, mis töötati välja just elektri- ja hübriidautode sõiduomaduste täiustamiseks.

Ka värvipaletti laiendati, saadaval on nüüd üle saja kerevärvi, sealhulgas pakutakse turuletoomisel kaht uut tooni: Arancio Egon (oranž) koos interjööriga värvitoonis Arancio Apodis (oranž) ning Bianco Sapphirus (valge) koos terrakotavärvi interjööriga Terra Kedros. Interjööri jaoks on olemas 47 värvikombinatsiooni ja nelja tüüpi tikandid (Q-Citura tepingud), täiendavat isikupärastamise potentsiaali pakub Ad Personam-programm, millega omanik saab oma Urus SE muuta tõeliseks ainueksemplariks.

Interjöörid

Reisijateruumi värskendati Lamborghinile omaste „tunne end nagu piloot“ disiainigeenide vaimus. Armatuurlaua esiosas kasutatakse uusi lahendusi, mis rõhutavad veelgi juba Revueltol juurutatud kerguse tunnet.

Suurem ekraan diagonaaliga 12,3 tolli paikneb armatuurlaua keskel ning sellel on uus, veelgi vaistlikum kasutajaliidese versioon ja Revueltoga sarnanev uuendatud graafika. Lamborghini Centro Stile disainerid pöörasid tähelepanu ka tuulutusavadele, anodeeritud alumiiniumist valmistatud iseloomuliku Y-kujuga ehisosadele ning uutele katetele ustel, istmetel ja armatuurlaual. Mehaaniliste surunuppudega juhtpaneel on nüüd käega paremini kombatav.

Juht saab kasutada 12,3-tollist digitaalset näidikupaneeli ja eelmainitud 12,3-tollist puutetundlikku ekraani, mis on integreeritud armatuurlaua keskele ning kujutab endast Lamborghini teabe- ja meelelahutussüsteemi Lamborghini Infotainment System (LIS) südant. See sisaldab ka spetsiaalselt SE tarvis mõeldud telemeetriasüsteemi ja uusi juhiabisüsteemidega seotud näidikuid, mis aitavad paremini tajuda ümberringi toimuvat.

Neli erinevat isiksust

Keskkonsooli keskel asub valiklüliti tamburo, mida kasutatakse sõidurežiimide ümberlülitamiseks. Tänu hübriidajami juurutamisele lisandus Uruse kuuele sõidurežiimile neli uut elektrilise suutlikkuse strateegiat (EPS), kokku on nende kombinatsioone üldse üksteist. Strada, Sport ja Corsa (maanteel kasutamiseks) ning Neve, Sabbia ja Terra (asfaldist erineva haardumisega pinnastele) said täiendust režiimidega EV Drive, Hybrid, Performance ja Recharge.

Lanzadori ja Uruse tooteseeria direktor Stefano Cossalter: „Urus SE on fundamentaalne evolutsiooniaste mitte ainult jätkusuutlikkuse mõttes tänu CO2 heitkoguse järsule vähendamisele, vaid ka suutlikkuse ja sportlikkuse vallas tänu hübriidajami ja mitmete teiste kaasaegsete tehnilist lahenduste juurutamisele. Urus SE on kahe südamega supersportmaastur: sisepõlemismootor on seotud meie juurtega, elektrimootor aga tulevikuga. Ühes rütmis tuksudes pakuvad nad Lamborghini äratuntava isiksuse uut tõlgendust uuele tasemele viiduna.“

Režiim EV Drive annab juhile võimaluse parimal viisil kogeda ja ära kasutada elektriajami potentsiaali. Välja töötatud ja kalibreeritud spetsiaalselt linnasõidu tarbeks, pakub see rohkem kui 60-kilomeetrist elektrilist sõiduulatust ning võimaldab saavutada tippkiiruseks 130 km/h. Selle kiiruse ületamisel hakkab V8-mootor automaatselt elektrimootorit toetama. Samamoodi juhtub ka siis, kui elektrimootor ei suuda pakkuda kogu vajalikku pöördemomenti.

Hybrid, mis on valitav sõidurežiimis Strada, tagab maksimaalse mugavuse ja tõhususe koos optimaalse tasakaaluga sisepõlemismootori ja elektrimootori vahel ning on seetõttu kõige paindlikum valik argisõitude tarvis. Recharge, mida saab valida režiimides Strada, Sport, Corsa ja Neve, laeb aku kuni 80-protsendise täituvuseni, säilitades seejuures optimaalse suutlikkuse. Performance on kogemus neile, kes soovivad ära kasutada kogu Urus SE potentsiaali mitte ainult režiimides Strada, Sport ja Corsa, vaid ka Sabbia ja Terra, rõhutades supersportmaasturi dünaamikaomadusi ka väljaspool asfaltteid.

Sõltuvalt valitud sõidurežiimist reguleerib sõiduki õhkvedrustus automaatselt kliirensit, vedrustuse käik jääb 15 mm (Corsa) ja 75 mm (aktiveeritud tõstesüsteem) vahemikku. Rooli, gaasipedaali ja topeltturboga V8 heli mõjutavad parameetrid on samuti muudetavad, kajastades Urus SE „isiksust“.

Eraldi tähelepanu pöörati õhkvedrustuse kalibreerimisele, et tuua esile sõidurežiimide erinevused. Strada puhul keskendusid arendustööd Urus S-i niigi kõrge mugavuse taseme tõstmisele. Sport-režiim lisab sõidunaudingut veelgi, uue käigukasti parameetrite muutmine võimaldab teha paigaltstarte ja sõita pideva driftiga. Corsa on mõeldud spetsiaalselt ringrajale ning selles režiimis avab Urus kogu oma dünaamilise potentsiaali. See saavutatakse osaliselt tänu vedrustuse juhtelektroonikale, mis hoiab kontrolli all veermiku liikumisi (pikikallet, lengerdust, külgkallet ja õõtsumist) ning muudab auto erakordselt stabiilseks ja tundlikuks ringrajal, samuti kehvema haardumisega pinnastel – kõike tänu 48-voldise toitesüsteemiga aktiiv-põikstabilisaatoritele. Režiimid Neve, Sabbia ja Terra on optimeeritud vedrustuse maksimaalsele käigu ja pinnasele avaldatava surve ühtluse nimel, mis tagavad parima haardumise kõigis oludes.

Lehekülg viimati uuendatud: 23.05.2024