Supersports – kõige enam juhile suunatud Bentley läbi ajaloo

  • Uus Supersports toob Continental GT-le esimest korda tagaveo ja alla kahe tonni jääva massi
  • Topeltturboga, ent ilma hübriidajamita V8-mootor arendab 666 hj ja 800 Nm ning tagab särava puristidele suunatud suutlikkuse
  • Märkimisväärne külgkiirenduse kasv – kuni 1,3 g
  • Rangelt piiratud 500 nummerdatud eksemplariga
  • 100 aastat tagasi valmis esimene Bentley Super Sport – esimene Bentley tippkiirusega üle 100 miili tunnis
  • Ulatuslikult täiustatud aerodünaamika andis tulemuseks Continental GT kõige otstarbekohasema välisdisaini
  • Kaheistmelises reisijateruumis võeti kasutusele uued, autosse madalamale paigaldatud sportistmed
  • Tellimuste vastuvõtt algab märtsis 2026, tootmine 2026. aasta neljandas kvartalis

100 aastat pärast esimese Bentley Super Sportsi sündi tuleb see nimesilt taas kasutusse Bentley ajaloo alles neljandal Supersports-mudelil. Uus Bentley Supersports on kõige enam juhile suunatud Continental GT ajaloos oma tagaveo, kaheistmelise reisijateruumi ja kahest tonnist väiksema kogumassiga. Ilma hübriidajamita uus 4,0-liitrine topeltturboga sisepõlemismootor arendab 666 hj ja 800 Nm, veojõud kantakse kaheksakäigulise topeltsiduriga käigukasti kaudu ainult tagaratastele. Keraamilised süsinikpidurid, Manthey Racinguga koostöös valminud 22-tollised kerged sepisveljed ja Akrapoviči täispikkuses titaanist väljalaskesüsteem kuuluvad kõik põhivarustusse, saadaval on ka Pirelli Trofeo RS rehvid.

Välimuse poolest on tegu kõige otstarbekohasema Continental GT-ga eales. Aerodünaamilise surujõu maksimeerimiseks ja kaalu säästmiseks on kasutusel hulk vorm-järgib-funktsiooni laadis täiustusi. Uus esikaitseraud suunab jahutusõhku mootorile ja esipiduritele ning selle küljes on suurim esisplitter, mis eales Bentley tänavasõiduautodele paigaldatud. Süsinikkiust abitiivad, küljekarbid, rattakoopalaiendid, tagadifuusor ja fikseeritud asendis tagatiib kokku tekitavad üle 300 kg enam aerodünaamilist surujõudu kui Continental GT Speedi puhul. Kaalusäästumeetmed ulatuvad lausa katuseni, mis valmistatakse nüüd süsinikkiust. See toob ka raskuskeset madalamale, säilitades samal ajal konstruktsiooni jäikuse.

Kaheistmelisest reisijateruumist leiab uued tugevate külgedega sportistmed, mis on autos paigaldatud harjumuspärasest madalamale. Reisijateruumi tagaisas on istmete asemel süsinikkiust valmistatud ja nahaga kaetud paneelid. Saadaval on ühe-, kahe- ja kolmevärvilised interjöörikujundused, kus suutlikkusele orienteeritud ruumi loomiseks kasutatakse laialdaselt nahka, Dinamicat ja süsinikkiudu.

Bentley tegevjuht Frank-Steffen Walliser: „Uus Supersports on midagi enamat kui lihtsalt kõige enam juhile suunatud Bentley eales. See märgib Bentley naasmist veelgi ekstreemsemate autode valmistamise juurde. Need ühendavad võimekuse erakordse ulatuse juhi tõelise kaasamisega, jäädes seejuures ainulaadseteks ja iga kliendi eritellimusel valmivateks autoehituskunsti teosteks. Bentley on alati olnud julgelt valmis näitama oma uljamat poolt ning uus Supersports on meie kavatsuste avaldus nime 100. aastapäeva tähistamise ajal. See on esimene projekt, mis on algusest lõpuni valminud minu Bentley Motorsis töötamise ajal ning ma olen uhke meie tiimi ja selle kiiruse üle, millega nad lõid aluseks olnud GT-st nii erineva auto.“

Projekt Mildred

Uus Supersports valmis väikese rühma inseneride 2024. aasta septembris välja pakutud idee põhjal. Nad nimelt teoretiseerisid, millise dünaamika võiks saavutada tagaveoline ja vähem kui kahetonnise massiga Continental GT. Neile anti heakskiit ühe katseauto ehitamiseks ning kõigest kuus nädalat hiljem suundus see juba katserajale kontseptsiooni õigsust tõestama. Selle võtmetähtsusega demoauto suutlikkus veenis juhtkonda ning sündiski projekt uue Supersportsi loomiseks, ehkki väikese ja keskendunud inseneride tiimi töö käis varjatult.

Kohe sai selgeks, et projekti salajas hoidmiseks on vaja koodnime. Selle leidis tiim Bentley minevikust, täpsemalt – Mildred Mary Petre loost. 1895. aastal sündinud Petre püstitas rekordeid nii maal, merel kui ka õhus – autode, mootorpaatide ja lennukitega. 1929. aastal tegi ta Prantsusmaal Montlhéry autodroomil Bentley 4½ Litre roolis 24-tunnise soolosõidu. Selle keskmiseks kiiruseks kujunes peaaegu 160 km/h ning Petre oli püstitanud uue kestvussõidu rekordi. Tänapäevalgi oleks see kõva saavutus, 1920. aastatel paistis aga tulemus peaaegu uskumatu. Oma kartmatusega nihutas ta inimvõimete piire ning tema auks andiski arendustiim oma projektile nimeks Mildred.

Suutlikkuse sugupuu

Sõna Supersports on kaasaegne erim ühest Bentley ajaloo meelierutavamast mudelinimest Super Sports, mis võeti kasutusele täpselt 100 aastat tagasi. Esimene Super Sports toodi avalikkuse ette aastal 1925 ning põhines mudelil 3 Litre. Forsseeritud mootor ning lühem ja seetõttu ka kergem raam tegid sellest esimese Bentley, mis suutis saavutada kiiruse üle 100 miili tunnis (161 km/h). Samuti pani esimene, vaid 18 eksemplaris valminud Super Sports aluse veel ühele eripärale sellenimeliste mudelite juures – harukordsusele.

Vahepeal aastakümneteks unustusse vajunud nimi Supersports – nüüd üheks sõnaks kokku kirjutatuna – ärkas suure mürinaga ellu aastal 2009 esimese põlvkonna Continental GT tippmudelis, mis oli suuteline saavutama kuni 328 km/h. See oli ühtlasi ka esimene kaheistmeline variant Continentali mudelkonnas ning 100 kg standardautost kergemana oma aja kõige enam juhile suunatud Bentley.

2017. aastal varjutas selle veelgi närvekõditavam mantlipärija, mille tehniliseks baasiks sai teise põlvkonna Continental GT. Esimese põlvkonna Continental Supersportsile sarnaselt viis autot edasi 6,0-liitrine topeltturboga W12-mootor, kuid nüüd 710-hobujõulisena. See oli toona kõigi aegade võimsaim Bentley ja valmis täpselt 710 eksemplaris – vastavalt mootori võimsusele.

Eelmiste põlvkondade Supersportsid olid mõlemad oma mudelkonna kõige suutlikumad versioonid. Uus Supersports liigub sama lähenemisviisi tuules aga pisut teises suunas. Tippkiirusele keskendumise asemel on eesmärgiks juhi maksimaalne kaasamine Bentley ajaloo kõige äärmuslikumate kaalusäästumeetmete ja uue jõuallikaga.

Esimene tagaveoline Continental GT

Uue Supersportsi jõuallikaks sai ilma hübriidajamita sisepõlemismootor. Auto südameks on uus, tugevdatud 4,0-liitrine topeltturboga V8-mootor – tugevama mootoriploki, täiustatud silindripeade ja suuremate turbodega. Tulemuseks on suurim erivõimsus, mida Bentley mootorid kunagi saavutanud. 666 hj tähendab erivõimsust 166,5 hj/l, pöördemomendi maksimum on 800 Nm. Mootori külge ühendatakse kogu Bentley mudelivalikus pruugitav ZF-i valmistatud kaheksakäiguline topeltsiduriga käigukast, mis on aga Supersportsis tugevdatud sidurite ja uue käiguvahetusstrateegiaga. Käiguvahetused on nüüd teravamad ja kiiremad, kuna allavahetused pidurdamise ajal kalibreeriti täpselt optimaalse stabiilsuse ja juhi kindlustunde saavutamiseks.

Mootor hingab välja täispikkuses titaanist valmistatud väljalaskesüsteemi kaudu, mis häälestuse iseloom erineb tuntavalt kõigi eelmiste Bentley autode omast. Ainult Supersportsile mõeldud ja Bentley partneri Akrapovičiga koos väljatöötatud süsteem võimendab 90-kraadise nurga all paiknevate vändakaeltega väntvõlliga V8 heli vastupandamatuks – sügavaks, jõuliseks ja täiesti ehedaks, ilma reisijateruumi sisese kunstliku võimenduseta.

Kiirendus paigalt 100 km/h saavutamiseks kestab 3,7 sekundit ning tippkiirus saab olema suurusjärgus 310 km/h (ametlikud andmed on peagi selgumas). Pilkupüüdvatest numbritest olulisem on aga Supersportsi dünaamiline käitumine.

Selle saavutamiseks oli Bentley inseneridel meeldiv võimalus tõsta juhi kaasatus uuele tasemele, tehes Supersportsi ajaloo esimeseks tagaveoliseks Continentaliks – kui jätta kõrvale Continental GT3 võistlusautod. Veojõud suunatakse elektroonilise tagadiferentsiaali (eLSD) kaudu ainult tagaratastele, tagarööbe on 16 mm võrra suurem kui Continental GT oma. Elektroonilist tagadiferentsiaali abistab veojõu suunamise süsteem, mis vajadusel rattaid ükshaaval pidurdab. Kaks süsteemi töötavad koos, et teha kurvi sisenemine võimalikult vahetuks ja tagada maksimaalne haardumine. Tagarattaroolimine säilitati maksimaalse manööverdusvõime ja stabiilsuse saavutamiseks, kuna rool, vedrustus, veojõuhaldus ja stabiilsuskontrolli süsteem (ESC) said kõik uue häälestuse.

ESC seadistused võimaldavad juhil paika panna, kui palju iseseisvust või abi ta soovib. Täielikult sisselülitatud ESC kõrval võimaldab režiim Dynamic libisemisnurka ja ülejuhitavust, mis jäävad reageerimisvõime piiresse. Väljalülitatud ESC puhul on juhil täielik kontroll tagasilla üle ning ta saab provotseerida tugevat, kuid siiski hästi kontrollitavat ülejuhitavust.

Sõidudünaamika juhtsüsteemil (Drive Dynamics Controller) on kolm uut konfiguratsiooni:

  • Režiim Touring vastab Continental GT Speedi Sport-režiimi suutlikkuse iseloomule, kuid lisab sellele suurema kliirensi, amortisaatorite pehmema seadistuse ja väljalaskeheli tagasihoidlikuma iseloomu.
  • Režiim Bentley tõstab Touring-režiimiga võrreldes suutlikkust käigukasti strateegia, gaasipedaali tunnuskõvera ja veermiku seadistuste arvelt. Väljalaskesüsteemi klapid avanevad ja heli muutub iseloomulikumaks, saadaval on ka paigaltvõtusüsteem.
  • Režiim Sport läheb veelgi kaugemale, see pakub ülimat optimeerimist juhi kaasamiseks ning häälestab veermiku ja jõuallika maksimaalsele reaktsioonile.

Veermikus kasutatakse esisillal alumiiniumist topeltõõtsharke, kuna mitmikhoob-tagasillal on õhkvedrud ja uued kahekambrilised amortisaatorid, millel juhtseade tüürib kokkusurumist ja tagasikäiku teineteisest sõltumatult. Adaptiivvedrustus Bentley Dynamic Ride oma 48 V elektrilise külgkaldevastase süsteemiga suudab 0,3 sekundi jooksul tekitada 1300 Nm kaldumisele vastu töötavat momenti. Pidurdamine on usaldatud põhivarustusena paigaldatavale suurimale sõiduautode pidurdussüsteemile maailmas. Esisillal haaravad 440 mm läbimõõduga süsinik-ränikarbiidkettaid (CSiC) kümne kolviga pidurisadulad, kuna taga on ketaste läbimõõt 410 mm ja igas sadulas neli kolbi. Pidurisadulad on tavaliselt mustad, kuid soovi korral saadaval ka punasena.

Supersports saab uued 22-tollised sepistatud ja masintöödeldud kergmetallveljed, mis töötati välja koos Manthey Racingu spetsialistidega. Velgedele on saadaval kaks viimistlust – mustaks värvitud ning mustaks värvitud ja masintöödeldud (hõbedaste metalsete aktsentidega). Supersportsile on saadaval kahesugused rehvid: põhivarustuse Pirelli P-Zero ning soovi korral uued kiirsõidurehvid Trofeo RS. Veermiku täiustused ja kaalusääst tähendavad, et Trofeo RS-rehvidega suudab Supersports läbida kurve umbes 30 protsenti kiiremini kui Continental GT Speed, külgkiirendus võib olla kuni 1,3 g.

Kergeim Bentley 85 aasta jooksul, aga suurima surujõuga

Uus Supersports on ligi pool tonni kergem kui Continental GT ning kaalub vähem kui 2000 kg. Kõige suurem kaalusääst tuleneb jõuallikast ja jõuülekandest, tänu loobumisele hübriidajamist ja üleminekust tagaveole. Tavapärase alumiiniumkatuse asemel on süsinikkiust paneel, mis säästab kaalu ja toob ka üldist raskuskeset allapoole.

Reisijateruumi tagaosa tehti tühjaks, seegi vähendas kaalu märkimisväärselt. Lisaks istmete ja turvavööde eemaldamisele on reisijateruumi tagaosas ka vähem heliisolatsiooni ning helisüsteemi ülesehitust muudeti nii, et see on mõeldud vaid eesistujatele. Kaalu kahandas ka teatud juhiabisüsteemide eemaldamine, mida pole juhile suunatud GT-autos tarvis.

Uued detailid auto välimuses teevad sellest Bentley kõigi aegade kõige agressiivsema GT. Süsinikkiud aitas kaalu veelgi kahandada ja jõuda soovitud sihini, seda pruugiti muuhulgas järgmiste elementide juures:

  • Uus, senisest madalam esikaitseraud koos integreeritud esisplitteriga (suurim splitter, mis eales tänavasõiduks mõeldud Bentleyle paigaldatud). Kaitseraua kummalgi poolel on kaks jahutusõhu kanalit, mis suunavad jahedat õhku vastavalt esipiduritele ja mootorile. Kaitseraua kohal asub uus, Supersportsi tarvis loodud ainulaadse kujundusega kergekaaluline esivõre, mis laseri abiga alumiiniumist välja lõigati.
  • Esikaitseraua kummaski nurgas on kaks teineteise kohale paigaldatud abitiiba, mis koos splitteriga vähendavad esisillale mõjuvat tõstejõudu.
  • Uued, kogu teljevahe pikkused küljekarbid
  • Esirataste taga mõjutavad esirattakoobastest tulevat õhuvoolu uued B-kujulised õhusuunajad, aidates ülerõhupiirkondadest õhku eemale juhtida ja seda kere külge mööda edasi suunata.
  • Uus tagadifuusor on kokku ehitatud täiesti uue tagakaitserauaga, mis sisaldab ka tagumiste rattakoobaste õhutusavasid
  • Ühes tükis, fikseeritud asendiga tagaspoiler pakiruumiluugil

Need aerodünaamikadetailid valmisid kõik põhjalike katsetuste tulemusena ning kõigil juhtudel järgib vorm funktsiooni – midagi pole külge pandud lihtsalt ilu pärast. Kõik lisad kokku tekitavad üle 300 kg enam aerodünaamilist surujõudu kui Continental GT Speed. Seejuures säilis aerodünaamiline tasakaal kere kogu pikkuse ulatuses, mis omakorda aitas saavutada soovitud dünaamilist kaalujaotust. Seisval autol on see 54:46 ning kiiruse kasvades nihkub järk-järgult tahapoole.

  • Süsinikkiust viimistlusega on ka välispeeglid ja mootorikate.

Sportlik reisijateruum

Uue Supersportsi interjöör on sama otstarbekohane nagu ülejäänud osa autost, inspiratsiooniks võidusõidule omane energia ja täpsus. Kaheistmeline interjöör koondab kogu tähelepanu juhi kaasamisele, mis ongi selle auto kõige tähtsam üksik eesmärk. Iga detail on loodud võimendama juhtimiskogemust, andes uue tähenduse suutlikkusele suunatud luksusele.

Juhile ja ühele kaasreisijale mõeldud uued kerged sportistmed pakuvad paremat külgtuge, asuvad autos madalamal ning nende õlapiirkonda ehivad süsinikust elemendid. Istmeid saab elektriliselt 11 suunas reguleerida ning alles on ka soojendus. Reisijateruumi tagaosa sisustust asendab täppistehniline kerge süsinikkiust „vann“. Nahaga viimistletud süsinikkiud sobitub ideaalselt reisijateruumi ülejäänud osaga ning aitab interjööris luua puhtamat ja otstarbekohasemat üldmuljet.

Kerged kõrgläikpinnaga süsinikkiudpaneelid ustel ja armatuurlaual kuuluvad põhivarustusse koos naha ja Dinamicaga. Viimatimainitud tehniline materjal on kasutusel seljatugede kesksiiludes ja istmepatjadel, uste keskpaneelidel ja laes. Interjööri kujundust täiendavad veel Supersportsi tikandid ja embleemid koos järjenumbrit kandva sildiga keskkonsoolil.

Nummerdatud, isikupärane, eritellimisel

Iga Supersports saab enne Crewe’i tehasest lahkumist ainulaadse järjenumbri, kliendid saavad endale taotleda soovitud numbri 500 hulgast.

Kerevärvide valik algab 24 põhivalikusse kuuluvast suutlikkusele orienteeritud toonist, lisaks pakutakse täiendavaid kerevärve koos Supersportsi logodega ja Mullineri mattvärve. Ühevärvilistele keredele lisaks töötas Bentley disainitiim välja viis kujundusteemat. Need sisaldavad kas väikest vertikaaltriipudega pinda ja Supersportsi kontrasttoonis nime kere alaosal esiratta taga, või kahevärvilisi maalitud triipe auto tagaosal.

Välimuse süsinikkiust detailid on saadaval kõrgläikpinnaga, alumised elemendid võivad olla üleni värvitud või triipudega.

Interjööri nahkpolstri tarvis on olemas 22 põhitooni, 11 täiendavat tooni ja üheksa tooni aktsentide jaoks. Saadaval on ühetoonilised, kahetoonilised (põhivarustuses) ning uudisena ka kolmetoonilised kombinatsioonid, pakett Dark Chrome kuulub põhivarustusse.

Klient võib interjööri süsinikkiudpindade asemele tellida ka teemandimustrilise või lihvitud tumedakstoonitud alumiiniumi, või oma lihtsuses elegantse musta klaverilaki.

Supersportsi väljatoomise puhul avalikustatud meediafotode autol on kujundusteema Nightfall, kus tumehall (Anthracite) läikiv kerevärv koos helepruunide (Camel) aktsentide ja triipudega kere allosas ning kontrasttoonis numbriga 8 esivõrel. Interjööri värvitoonid on sügavmust (Beluga) ja helepruun (Camel) koos pronksikarva aktsentidega.

New Yorgis maailma-esmaesitlusel näidatud autol oli kasutusel kujundusteema Daybreak, kus helesinist matti kerevärvi (Jetstream Matte) täiendasid valge (Arctica) ja metalliksinine (Portofino). Interjööri värvideks olid lilla (Damson) ja helesinine (Light Blue) koos punaste (Pillar Box Red) aktsentidega.

Tellimine, tootmine ja tarned

Uue Supersportsi turuletoomisega koos näidatakse ka kõige dünaamilisemat ja põnevamat filmi Bentley ajaloos, see esmalinastub jaanuaris Dubais toimuval esitlusel. Tellimusi hakatakse vastu võtma märtsis, tootmine algab 2026. aasta neljandas kvartalis ja esimesed tarned järgnevad 2027. aasta algul. Uus Supersports on saadaval järgmistes riikides ja piirkondades: Suurbritannia, Euroopa (EU27 pluss Šveits ja Türgi), USA, Kanada, Austraalia, Uus-Meremaa, Malaisia, Omaan, Bahrein, Araabia Ühendemiraadid, Katar ja Kuveit.

Sõiduk on hetkel eelseeriatootmise staadiumis. Supersports tuleb saadavale ainult teatud turgudel. CO2 heitkoguse ja kütusekulu info EU27 riikide tarvis on selgumas ning sõltub sõiduki tüübikinnitusest.

Lehekülg viimati uuendatud: 18.11.2025